Rekrytera framgångsrikt med inkludering och mångfald

Kultur och värderingar. Mjuka värden som har lägst prioritet eller det som är nyckeln till framgång? För teknikbranschen, som är i akut behov av kompetens borde frågan vara av hög prioritet. Om vi genom att arbeta med värderingar kan skapa en inkluderande kultur ökar chansen att rekrytera och behålla kompetens.

Inom teknik har vi ett problem med att kvinnor lämnar branschen, och många uppger att de lämnar på grund av företagskulturer som de inte trivs med. En bransch som är i akut behov av arbetskraft kan inte strunta i att satsa på de frågor som gör att man blir en attraktiv arbetsgivare. Vad är det då som får kvinnor att trivas och stanna i teknikbranschen?

Kompetensbristen hänger till viss del ihop med bristen på mångfald. Om man enbart lockar en viss typ av personer blir gruppen att rekrytera ifrån mindre. Branschen har otroliga möjligheter om fler målgrupper attraheras - Hanna Persson, Tjejer Kodar

Tjejer kodar har genomfört en undersökning i sitt nätverk där över 700 kvinnor inom STEM har svarat på frågor kring vad de söker hos en arbetsgivare.  De flesta har svarat givande arbetsuppgifter, tätt följt av en tilltalade arbetskultur, det vill säga företag som aktivt arbetar med jämställdhet, kultur och värderingar. I alla undersökningar jag läst på frågan vad man letar efter hos arbetsgivare uppger medarbetare vill ha en schysst arbetsmiljö och roliga arbetsuppgifter. Det är alltså av vikt för både män och kvinnor, men kvinnor värderar det ännu högre.

Randstads årliga undersökning 2019 visade  dock att det många arbetsgivare uppfattas erbjuda är finansiellt välmående och fokus på att man använder den senaste tekniken. Med andra ord har man helt fel fokus som gör att man  riskerar att missa eller förlora talanger. Om vi ska generalisera, så är det dessutom områden som män tilltalas mer av än kvinnor, vilket gör att man redan tidigt i processen exkluderar kvinnor. (Randstads undersökning visar att 24% av männen och 16% av kvinnorna anser att finansiellt välmående är viktigt, medan 50% av männen och 68% av kvinnorna tycker att trevlig arbetsmiljö är viktigast). Vill man attrahera kvinnor ska man alltså lägga mer krut på kulturen.

Människor arbetar för företagskulturer och inte för företag.

Så vad svarar kvinnor inom STEM?

Att 58% av de tilltalade i Tjejer kodar undersökning svarade att givande arbetsuppgifter är viktigt och att de vill känna att arbetskulturen är tilltalande (40%) och att många värdesätter ett prestigelöst, öppet och inkluderande klimat är ingen skräll. Att man vill ha en lön som speglar ens arbetsuppgifter och som är likvärdig en man med samma uppgifter och bakrund borde ju inte ens behöva nämnas som ett önskemål? Men verkligheten visar att män generellt tjänar bättre än kvinnliga kollegor. Läs mer om det i SVT granskning. I Tjejer kodare undersökning uppger 38% att de upplever sig tjäna mindre än manliga kollegor.

Vad kan arbetsgivare göra?

I Tjejer kodars undersökning kan vi läsa: "För att skapa sig en bild av en ny potentiell arbetsplats använder majoriteten (72%) företagets hemsida i första hand, men också intrycket vi får vid intervjun och av intervjuaren spelar stor roll (67%). Vi ser också på själva jobbannonsen (64%) om den är tydlig och om det är en trovärdig ut".

Som arbetsgivare måste man skapa en arbetsplats som speglar vad människor har för behov för att trivas, må bra och prestera. Nyckeln till att lyckas tilltala, rekrytera och behålla arbetskraft är att vara transparent. Var ärliga i era annonser med vad ni söker, och skriv på sätt som tilltalar brett (mer om det i kommande artikel). Var genuina i intervjuer och berätta om er kultur och era värderingar. Och se framför allt till att rollen ni erbjuder stämmer med verkligheten. Måla inte upp en falsk bild. Att satsa på proffsig marknadsföring och snygga värdeord framtagna av en reklambyrå är helt bortkastat om det inte speglar verkligheten och om företaget har en kultur som får människor att vantrivas. Och framförallt, satsa på jämställdhet!

Medarbetare ung man och kvinna rullstol.png

Som arbetsgivare måste man skapa en arbetsplats som speglar vad människor har för behov för att trivas, må bra och prestera.

Nyckeln till att lyckas tilltala, rekrytera och behålla arbetskraft är att vara transparent. Var ärliga i era annonser med vad ni söker, och skriv på sätt som tilltalar brett (mer om det i kommande artikel). Var genuina i intervjuer och berätta om er kultur och era värderingar. Och se framför allt till att rollen ni erbjuder stämmer med verkligheten. Måla inte upp en falsk bild. Att satsa på proffsig marknadsföring och snygga värdeord framtagna av en reklambyrå är helt bortkastat om det inte speglar verkligheten och om företaget har en kultur som får människor att vantrivas. Och framförallt, satsa på jämställdhet!

Föregående
Föregående

Hållbarhet & Jämställdhet går hand i hand

Nästa
Nästa

Är ni redo för millennials?