Är ni redo för millennials?

År 2025 förutspås cirka 75 procent av arbetsmarknaden bestå av millennials. Är ni redo för deras krav och förväntningar på er som arbetsgivare? Millennials är ute efter mer än bara lön från sin arbetsgivare – de vill ha ett syfte.

medarbetare.png

Inom IT - och teknikbranschen som skriker efter mer arbetskraft behöver företag bli attraktiva varumärken som lever upp till yngre genrerationers önskemål på sin arbetsgivare. För generation Y och Z väljer arbetsgivare med hjärtat.

Äldre generationer ger gärna millennials dåligt rykte - det finns en nidbild av att de är lata och inte vill jobba. Men sanningen är en helt annan. De vill mer än tidigare generationer. De ställer högre krav på work/life balance. Och det är en generation som är van vid stor frihet och ett samhälle i högkonjuktur. Studier visar de ställer höga krav på arbetsgivaren när det kommer till hållbar verksamhet, meningsfullhet och en känsla av att bidra till ett större samhällsvärde.

Millennials är mycket mer självständiga och benägna att prioritera sina personliga värderingar före företagsmål och ekonomisk framgång.

Visste du att 30 procent av alla millennials har redan lämnat en arbetsgivare för en som är mer inkluderande? Det gör att företag måste se över sitt erbjudande och faktiskt se till att hållbarhet, inkludering, mångfald och miljö inte bara är buzzwords, utan att man aktivt arbetar med frågorna.

Här kan det bli problem. Arbetsgivare och chefer kan komma från en generation där attityden snarare är att man ska vara tacksam för man har ett jobb och lång och trogen tjänst är något fint. Men då måste man tänka om. Vill man vara en attraktiv arbetsgivare de kommande åren behöver man anpassa sig efter arbetsmarknaden.

Vad är viktigt för generation Y och Z i arbetslivet?

  • Inkludering och hållbarhet. Bolag som utger sig för att arbeta hållbart eller med inkludering måste kunna visa hur man arbetar med frågorna. Uppger ni som bolag att ni brinner för jämställdhet men har en styrelse eller ledning bestående av män så kommer de ifrågasätta er. Det kan till och med vara en dealbreaker för att tacka ja till en roll.

  • En företagskultur som stämmer med personliga värderingar. Man letar i stor utsträckning efter arbetsgivare som matchar vad man anser viktigt i livet, man vill ha gemenskap och vill kunna identifiera sig med företagets kärnvärden. Man vill också kunna påverka sin roll och företagets utveckling.

  • Transparens och öppenhet. Man uppskattar transparens och öppen kommunikation där man kan vara med och påverka, även utanför sin roll.

  • Modern och flexibel arbetsmiljö. Se arbetsplatsen som en hub där man möts och är kreativ än en plats där man sitter åtta timmar om dagen. Det ställer också krav på att teknik ska fungera sömlöst och att man ska kunna jobba varifrån man vill. Snabba chattprogram, samarbetsplattformar och molntjänster är ett krav.

  • Tydliga utvecklingsmöjligheter. Det ska gå snabbt att ta karriärsteg. Och ser man inte potentialen att utvecklas och komma framåt i sin karriär väljer man hellre att byta arbetsgivare.

Ung kvinna ler och skakar hand.inkluderingsbyrån.png

Kan ni som företag möta yngre generationers attityder och förhållningssätt? Har ni påbörjat arbetet med inkludering, jämställdhet och mångfald? Stämmer er marknadsföring med det ni faktiskt erbjuder era anställda när det kommer till kultur, arbetsmiljö och inflytande?

Med millennials avses personer födda mellan åren 1983-94, och med generation Z avses personer födda mellan åren 1995-2002.

Föregående
Föregående

Rekrytera framgångsrikt med inkludering och mångfald

Nästa
Nästa

Möt Julia Strandberg