Bygg en trygg organisation

För att skapa en organisation med tillit och trivsel är företagskultur och värderingar nyckeln. Genom att arbeta med kulturen och beteenden kan vi skapa en organisation som mår bra.

Bortsett från att en stark organisationskultur är en bidragande faktor som gör det roligare att spendera tid på jobbet, visar forskning att företag som lever sina värdeord också är mer lönsamma. Ökad kundnöjdhet, större engagemang och bättre sammanhållning är några av de effekter kan mätas hos företag som lyckats med värderingsarbetet.

Dessutom har företag med tydlig organisationskultur större tillväxt och är bättre på att hantera kriser än andra.

Vad är organisationskultur?

Organisationskultur handlar om gemensamma värderingar och känslan på ett företag. Ibland kan det vara svårt att sätta fingret på, men det kan sammanfattas i attityder, värderingar och sociala regler som medarbetare agerar utifrån. Det märks tydligt på företag som har en negativ kultur. Det kan till exempel vara en tystnadskultur som skapar en olustig känsla, eller en organisation där igen vågar eller tillåts ha en åsikt eller fatta beslut. Eller att man har en hög personalomsättning.

För att vi ska trivas i en organisation och leverera vårt alla bästa, behöver vi känna att företagets värderingar stämmer överens med våra personliga värderingar. Vi har alla personliga värderingar och en moralisk kompass som guidar oss i livet. De personliga värderingarna behöver stämma med företagets värderingar för att du som medarbetare ska trivas, må bra och prestera. Och går bolagets värderingar och kultur ihop med våra personliga värderingar har vi lättare att känna passion och tillfredställelse.

Föregående
Föregående

Möt Julia Strandberg